17 May 2007

When I Get Close With Him


Class LHP 457: Some of my classmates with our teacher, Tuan Syed(third from right)




Tahun 2006(sem.II) aku mendaftar subjek Public Speaking&SpeechWriting. Sebenarnya, bukanlah subjek wajib rapi mengambilnya sekadar untuk pengetahuan. Ikutkan ni kali kedua I took similar subject which I took this course which offered by School of Humanities. I’m used to be a loner when I went to class. It didn’t bother me since I’m not sort of person of ‘terhegeh-hegeh’. Those who have experienced walked along with me will say ‘Lajunya kau jalan’. Dah terbiasa, sampaikan kadang-kadang aku terpaksa adjust jalan aku. Jgn jalan ‘bersepah’ dah!







Auntie Roslin


Semester tu aku sekelas dengan 3 orang pelajar matang. ‘Matang’ di sini in the sense of pelajar yang berusia. 2 orang lelaki dan seorang wanita. I used to call them Uncle Husin, Uncle Mohan danAuntie Roslin. Tak panggil ‘abang and kakak’ ok! 3 of them are Social Science students. Uncle Husin, berusia 60-an dan tua 4 tahun daripada ayah aku. Beliau merupakan bekas pengetua sekolah rendah di Pulau Pinang, selepas besara berkhidmat di Majlis Agama Islam Pulau Pinang dan ambil keputusan sambung belajar sebab banyak masa lapang. Uncle Mohan, berusia 50-an pula bekas pekerja bank di Seremban, seorang Vege, dan alasan sambung belajar samalah dgn Uncle Husin. Auntie Roslin seorang ibu tunggal berusia 50-an berasal dari Damansara, bekas pekerja bank dan fasih berbahasa Perancis. I’ve witnessed when she spoke French with a friend of mine from Comoros. I’m really impressed! When she was young, she studied at France in French Literature when she received a scholarship from one of a French institute(If im not mistaken Alliance François-ntah betol ke ejaan aku ni!). Suka sangat kalau dengar dia cakap French! Tahun yg sama, Avanza dia kene curi. Kesian dia. Imagine lah, dengan usianya yg dah 50-an terpaksa naik bas dan jalan kaki. Nasib baik ada Uncle Husin. Blh tumpangkan dia. In the end, Avanza dia dah jumpa semula. Cekap polis Malaysia!


L-R: Uncle Husin & Uncle Mohan


Dalam 3 orang matured students, I get along well dengan Uncle Husin sbb dia rajin breakfast kat cafetaria Bakti berdekatan hostel aku. Dia kata makanan kat cafetaria Aman tak banyak pilihan. Tak tau pulak aku sebab aku tak penah dok desasiswa Aman:) Selalulah terserempak kalau time breakfast. Since then kami rajin dok makan sama-sama. Depends, kalau masing-masing ada masa. Biasanya Uncle Husin prefers breakfast&tea time kat cafetaria Bakti. Alhamdulillah, selama ni tak de dengar cerita kurang menyenangkan tentang aku. Tak de org bawa mulut yg i’m in love with him! Kalau betul orang bawa mulut, OMG! Aku nak cili mulut org tu. He always gave me a ride since our class got finished at 7pm. Lagi satu I want to hurry to perform Asar prayer. Kelas mula dari jam 5-7 petang. Bukan aku sorang, tapi dgn Uncle Mohan and Auntie Roslin. When we met up, he always gave me a piece of advice as a father to daughter. Reminiscence about his past, family etc. Aku perasan Uncle Husin rapat dan baik dengan semua coursemates dia walaupun muda berpuluh tahun daripadanya. Lecturer pun acknowledge dia. Uncle Husin juga menjadi penasihat kepada student yang consult kat dia yang dianggap sbg anak-anak.

Yg lucunya, ada ke patut dia nak kenalkan aku dgn anak jiran dia yg umur banyak. Cheq tak naaaaaak!! Tahulah dia jadi telangkai a.k.a matchmaker. Kalau nak bersiar-siar sekitar Penang, Uncle Husin mmg akan turutkan. Biasanya aku akan ajak kawan-kawan aku. Masa semester dah nak tamat, Uncle Husin penah sampaikan hasrat nak jumpa abg kedua aku, Angah dan Kak Zakiah bila aku kata depa nak singgah Penang sblm nak balik rumah ayah mentua kat Selama. Tak de rezeki nampaknya sbb masa tu Uncle Husin ada exam pukul 2:15ptg. Abg dan kakak ipar aku sampai pukul 1:30ptg. Uncle Husin suruh kirim salam je lah. Abg aku siap usik yg aku nak kenalkan adik ipar kat dia! Siot betul!:) Oleh krn tak dapat jumpa, aku tunjuk je lah gambar Uncle Husin&classmates kat abg aku. Abg aku yg tgk gambar tu terkejut sbb Uncle Husin nampak muda!

Hopefully, I will meet him one day. InshaAllah nak melawat Uncle Husin dan keluarganya kat Seberang Prai. Ku mohon agar Allah mengurniakannya kesihatan yg baik serta kemurahan rezeki kepada keluarganya….Amin!

No comments: