16 May 2007

Let's Masak-Masak!



Hari ni tetiba pulak mengidam nak makan Spaghetti Bolognaise. Dah lama sgt tak makan sejak wedding abg aku hari tu. Hari ni nak balas dendam:) Bercakap ttg Spagetti Bolognaise ni, aku belajar daripada mak saudara aku yg aku panggil Mak Diah. Asalnya, aku tanya Mak Diah(yg bermalam di rumah keluarga aku slps bercuti ke JB) samada pernah buat Spagetti Bolognaise. Kami tak terus masak sbb masa tu, barang-barang untuk masak tiada. Therefore, when she came back at the subsequent week, she came along with all the ingredients! She got really excited to teach me how to cook this food. Of course, Mak Diah did some alteration to fit with Malaysian taste. Kalau ikutkan Spagetti Bolognaise yg asli, it really bland. Itu pendapat aku lah.

Then, bermulalah projek aku dan Mak Diah, hasilnya wow! Simply sedap! Sblm Mak Diah, balik ke Kajang, Mak Diah sempat beri sebotol Nescafe berisi Oregano. Dia kata, in case aku nak masak lagi. Function Oregano ni sbnrnya nak mengharumkan kuah je. Sebotol Oregano yg aku tgk kat kedai jenama McCormick harganya je RM9 lebih! Botol kecik je. Nasib baik Mak Diah beri. Thank u Mak Diah!:) Sejak dah pandai masak mende alah ni, aku rajin buat tapi, mak dan ayah aku tak suka sangat. Abang dan adik
aku suka lah. Kalau aku buat utk seorang, cheddar mesti parut banyak-banyak atas kuah! Diorg suka 'kuah banjir'. Gambar yg aku attach ni tak macam org buat kat restoran, tapi nak makan sendiri atau rasa teringin nak makan, lepaslah. Rasanya, mestilah sedaaap!:) Sebenarnya, kuahnya kita boleh gunakan sebagai 'topping' pizza dan jgn lupa taburkan mozzarella, nenas dan apa sajelah utk tambahan.

No comments: